Jump to content

Prof. Dr. Viola Hartung-Beck

Fast facts

Office hours

Dates via ILIAS
https://www.ilias.fh-dortmund.de/ilias/goto_ilias-fhdo_prtf_786186_1078.html

About the person

In the teaching area of my professorship, I represent the field of empirical research methods, in particular qualitative methods.

Main focus in teaching and research:

Empirical research methods, qualitative methods, mixed methods
Organizational research, school organizations - learning in organizations
School development research
Professionalism and professional development of educational professionals

Latest news

No vacancies at present.

Research

Publications

Monograph

  • V. Hartung-Beck, Schulische Organisationsentwicklung und Professionalisierung. Wiesbaden: VS Verl. für Sozialwissenschaften, 2009.
    Open publication

Anthology contribution

  • V. Hartung-Beck, B. Muslic, and A. Gisske, “Auswirkungen institutioneller Regelungskontexte und Eigenlogiken schulischer Organisationen auf evidenzbasierte Schulentwicklung,” in Evidenz- und Forschungsorientierung in Lehrer*innenbildung, Schule, Bildungspolitik und -administration, 1. Auflage., Wiesbaden: Springer VS, 2023, pp. 261–284.
    Open publication
  • K. te Poel, S. Schlag, R. Lischka-Schmidt, D. Wittek, V. Hartung-Beck, and T. Bauer, “Hochschuladäquat und berufsfeldbedeutsam?,” in Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2022, pp. 117–132.
    Open publication
  • B. Muslic and V. Hartung-Beck, “Evidenzorientierte Konzepte der Schulentwicklung und des Schulleitungshandelns,” in Vermessen? : zum Verhältnis von Bildungsforschung, Bildungspolitik und Bildungspraxis, Münster: Waxmann, 2021, pp. 195–212.
    Open publication
  • A. Gisske and V. Hartung-Beck, “Was ist Qualitative Inhaltsanalyse?,” in FAQ Methoden der empirischen Sozialforschung für die Soziale Arbeit und andere Sozialberufe, Opladen ; Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2020, pp. 133–136.
    Open publication
  • A. Gisske and V. Hartung-Beck, “Wie werden die Daten in der Qualitativen Inhaltsanalyse ausgewertet?,” in FAQ Methoden der empirischen Sozialforschung für die Soziale Arbeit und andere Sozialberufe, Opladen ; Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2020, pp. 184–190.
    Open publication
  • B. Muslic and V. Hartung-Beck, “Möglichkeiten und Grenzen einer sekundäranalytischen Rekonstruktion schulischer Organisationen anhand qualitativer Längsschnittdaten,” in Methodische Probleme in der empirischen Organisationsforschung, Wiesbaden: Springer Gabler, 2016, pp. 193–210.
    Open publication
  • V. Hartung-Beck and B. Muslic, “Forschungspraktische Vorgehensweisen für die Erhebung und Auswertung von Schulfallstudien,” in Organisation und Methode, Wiesbaden: Springer VS, 2016, pp. 291–300.
    Open publication
  • S. Schlag and V. Hartung-Beck, “Lerntagebüche im Praxissemester der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung,” in Professionalisierungsprozesse angehender Lehrpersonen in den berufspraktischen Studien, Münster ; New York: Waxmann, 2016, pp. 221–235.
    Open publication
  • M. Braasch, V. Hartung-Beck, and P. Buchwald, “Chancen qualitativer Methodik zur Exploration von Stressbewältigungsprozessen in Online-Netzwerken am Beispiel von Facebook,” in Qualitative Online-Erhebungen, Wiesbaden: Springer VS, 2016, pp. 127–158.
    Open publication
  • T. Diemer, V. Hartung-Beck, and H. Kuper, “Die Abnehmerperspektive,” in Innovationen im Bildungswesen, Wiesbaden: Springer VS, 2013, pp. 173–190.
    Open publication
  • V. Hartung-Beck and T. Diemer, “Sensemaking durch Outputorientierung,” in Organisation und Erfahrung, Wiesbaden: VS Verl. für Sozialwissenschaften, 2009, pp. 215–226.
    Open publication
  • A. Ortenburger and V. Hartung, “Verbindende Ansätze der Schulforschung,” in Handbuch Schule, 1. Auflage., Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2009, pp. 141–148.
    Open publication

Journal article

  • A. Meyer, V. Hartung-Beck, A. Gronostaj, S. Krüger, and D. Richter, “How can principal leadership practices promote teacher collaboration and organizational change?,” Journal of Educational Change, no. 24, pp. 425–455, 2023.
    Open publication
  • C. Ziegler, D. Richter, and V. Hartung-Beck, “Die Relevanz von Quer- und Seiteneinsteigenden für den Lernerfolg von SchülerInnen,” Zeitschrift für Pädagogik, no. 5, pp. 1–22, 2022.
    Open publication
  • A. Meyer, D. Richter, and V. Hartung-Beck, “The relationship between principal leadership and teacher collaboration: investigant the mediating effect of teachers’ collective efficacy,” Educational management administration & leadership : emal ; journal of the British Educational Leadership, Management & Administration Society, vol. 2020, pp. 593–612, 2020.
    Open publication
  • V. Hartung-Beck and S. Schlag, “Lerntagebücher als Reflexionsintrument im Praxissemester,” Herausforderung Lehrer*innenbildung : Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, vol. 3, no. 2, pp. 75–90, 2020.
    Open publication
  • B. Muslic, A. Gisske, and V. Hartung-Beck, “Qualitative content analysis within emprical educational research,” Forum Qualitative Sozialforschung, vol. 21, no. 1, 2020.
    Open publication
  • V. Hartung-Beck and B. Muslic, “Evidenzbasierte Schulentwicklung - Sprechen die empirischen Ergebnisse für oder gegen die Nutzung von Daten zur Schul- und Unterrichtsentwicklung?,” SchulVerwaltung aktuell : Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagement, vol. 7, no. 5, pp. 135–137, 2019.
    Open publication
  • A. Meyer, D. Richter, A. Marx, and V. Hartung-Beck, “Welche Aufgaben haben Schulleitungen heute?,” Zeitschrift für Bildungsverwaltung, vol. 35, no. 2, pp. 23–43, 2019.
    Open publication
  • C. Ziegler, D. Richter, and V. Hartung-Beck, “Entwicklung des Anteils fachfremden Unterrichts an Berliner Schulen,” Die Deutsche Schule, vol. 111, no. 14. Beiheft, pp. 121–139, 2019.
    Open publication
  • V. Hartung-Beck and B. Muslic, “Herausforderungen qualitativer Interviewstudien innerhalb von Organisationen,” Zeitschrift für qualitative Forschung, no. 1, pp. 57–72, 2015.
    Open publication
  • V. Hartung-Beck, S. Niehoff, F. Radisch, and C. Gräsel, “Das Eignungspraktikum in der Lehrerausbildung,” Die Deutsche Schule, vol. 106, no. 2, pp. 175–189, 2014.
    Open publication
  • V. Hartung-Beck and S. Stöbe-Blossey, “Das Gütesiegel ‘Familienzentren Nordrhein-Westfalen’: Erfahrungen in der ersten Ausbaustufe,” KiTa aktuell NRW, vol. 18, no. 10, pp. 202–204, 2009.
    Open publication
  • V. Hartung, “Rezension zu: Helmut Bremer: Soziale Milieus, Habitus und Lernen. Zur sozialen Selektivität des Bildungswesens am Beispiel der Weiterbildung,” Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR) : Rezensionszeitschrift für alle Teilbereiche der Erziehungswissenschaft, vol. 7, no. 6, 2008.
    Open publication
  • H. Kuper and V. Hartung, “Überzeugungen zur Verwendung des Wissens aus Lernstandserhebungen,” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, no. 10, pp. 214–229, 2007.
    Open publication

Teaching

This site uses cookies to ensure the functionality of the website and to collect statistical data. You can object to the statistical collection via the data protection settings (opt-out).

Settings(Opens in a new tab)