Jump to content

Prof. Dr. Nicole Tigges

Fast facts

Office hours

Wednesdays 9:00 - 10:00 am and by appointment.
Please request the link to my virtual office by e-mail.

Research

Current research projects

  • 2019 - 2021:
    Relevance of attitude as an impact factor in school social work in the context of inclusion.
    Funded by: University-internal teaching support, Fachhochschule Dortmund

Publications

Monograph

  • Harrington, I., Kastirke, N., & Holtbrink, L. (2016). Inklusion in Deutschland und Australien. Wiesbaden: Springer VS.
    Open publication
  • Kastirke, N., Seibold, C., & Eibeck, B. (2016). Schulsozialarbeit systematisch ausbauen und professionell etablieren. Düsseldorf: Servicelabel.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Holtbrink, L. (2014). Evaluation zum Beitrag der Schulsozialarbeit in Dortmund zur Realisierung der Ziele des Bildungs- und Teilhabepaketes. Dortmund: Stadt Dortmund. Retrieved from https://www.dortmund.de/media/p/schulverwaltungsamt/downloads_sva/schulsozialarbeit/Schulsozialarbeit_Evaluation_2013.pdf
    Open publication
  • Steinbeck, K., & Kastirke, N. (2014). Zwei Mütter, zwei Väter. Herbolzheim: Centaurus.
    Open publication
  • Jennessen, S., Kastirke, N., & Kotthaus, J. (2013). Diskriminierung im vorschulischen und schulischen Bereich. Berlin: Antidiskriminierungsstelle des Bundes.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2005). Schulprogramm an Sonderschulen. Oldenburg: Didaktisches Zentrum, Carl-von-Ossietzky-Universität.
    Open publication
  • Jennessen, S., & Kastirke, N. (2002). Schulqualität durch Schulberatung. Hamburg: Kovač
    Open publication

Anthology contribution

  • Meier, H., Weis, S., Jansen, N., & Tigges, N. (2021). Bildung aus diversen Perspektiven. In S. Herzog & S. Wieckert, Inklusion - eine Chance, Bildung neu zu denken?! (pp. 64–84). Weinheim ; Basel: Beltz Juventa.
    Open publication
  • Holtbrink, L., & Kastirke, N. (2017). Ohne uns geht es nicht! In D. Ahrandjani-Amirpur & A. Platte, Handbuch inklusive Kindheiten (pp. 532–545). Opladen; Toronto: Verlag Barbara Budrich.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Holtbrink, L. (2016). Antidiskriminierung. In V. Fischer, M. Genenger-Stricker, & A. Schmidt-Koddenberg, Soziale Arbeit und Schule : Diversität und Disparität als Herausforderung (pp. 167–180). Schwalbach/Taunus: Wochenschau Verlag.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Kotthaus, J. (2014). Jugendliche Sexualität und sexuelle Identität. In J. Hagedorn, Jugend, Schule und Identität : Selbstwerdung und Identitätskonstruktion im Kontext Schule (pp. 265–282). Wiesbaden: Springer VS.
    Open publication
  • Iser, A., Kastirke, N., Maier, S., Worm, R., & Lipsmeier, G. (2013). Verschiedene Forschungszugänge zur Exploration von Schulsozialarbeit und Sozialer Arbeit an Schulen. In A. Iser, N. Kastirke, & G. Lipsmeier, Schulsozialarbeit steuern (pp. 61–81). Wiesbaden: Springer VS.
    Open publication
  • Lipsmeier, G., Worm, R., Kastirke, N., & Iser, A. (2013). Empfehlungen für regionale Erhebunge zu Fachkräften der Sozialen Arbeit an Schulen. In A. Iser, N. Kastirke, & G. Lipsmeier, Schulsozialarbeit steuern (pp. 185–197). Wiesbaden: Springer VS.
    Open publication
  • Kastirke, N., Niemeyer, H., & Streblow, C. (2013). Soziale Arbeit an Schulen in Nordrhein-Westfalen. In A. Iser, N. Kastirke, & G. Lipsmeier, Schulsozialarbeit steuern (pp. 247–256). Wiesbaden: Springer VS.
    Open publication
  • Holtbrink, L., & Kastirke, N. (2013). Schulsozialarbeit im Kontext von Schulentwicklung. In A. Spies, Schulsozialarbeit in der Bildungslandschaft (pp. 99–116). Wiesbaden: Springer VS.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Niemeyer, H. (2013). Systematische Entwicklung von Schulsozialarbeit im Kontext "Kommunaler Koordinierung" am Beispiel der Stadt Dortmund. In P. Tabakovic, Bundeskongress Schulsozialarbeit : 2012, Hannover (pp. 181–185). Frankfurt: GEW, Hauptvorstand.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2010). Was wollen Sie denn hier? In H. Ricking & G. C. Schulze, Förderbedarf in der emotionalen und sozialen Entwicklung : Prävention, Interdisziplinarität und Professionalisierung (pp. 255–263). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2010). Schulsozialarbeit. In S. Jordan & M. Schlüter, Lexikon Pädagogik : Hundert Grundbegriffe (pp. 263–266). Stuttgart: Reclam.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Holz, A. (2010). "Bist Du schwul oder was?" - Erklärungsansätze und Interventionsstrategien zur Homophobie an Schulen. In A. Köker, Herausforderung Heterogenität (pp. 146–153). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2009). Im Team das Schiff steuern. In U. Brönstrup, Konferenzen und Projekte erfolgreich steuern (pp. 1–14). Stuttgart: Raabe.
    Open publication

Journal article

  • Tigges, N., & Jennessen, S. (2023). Schuldistanziertes Verhalten. Lernende Schule : für die Praxis pädagogischer Schulentwicklung, (101), 11–13.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2016). Spezialisiert und vernetzt. Nds : die Zeitschrift der Bildungsgewerkschaft, (2), 8–9.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2016). "Frau X. sagt, ich soll mal mit Ihnen sprechen ..." Schulverwaltung, 27(11), 307–309.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2011). Schulsozialarbeit als Thema in der Hochschulausbildung. Jugendhilfe aktuell, (2), 42–47.
    Open publication
  • Holtbrink, L., Kastirke, N., & Kathöfer, S. (2010). Kevin ist keine Diagnose, Kevin ist ein Vorurteil! Sozialmagazin : die Zeitschrift für soziale Arbeit, 35 (2010)(11), 28–39.
    Open publication
  • Textor, A., & Kastirke, N. (2009). Voll krass, Alter! Unsere Jugend : uj ; die Zeitschrift für Studium und Praxis der Sozialpädagogik, 61 (2009)(3), 8–15.
    Open publication

Anthology

  • Iser, A., Kastirke, N., & Lipsmeier, G. (Eds.). (2013). Schulsozialarbeit steuern. Wiesbaden: Springer VS.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (Eds.). (2006). Die neue Schuleingangsphase als Thema der Schulentwicklung. Baltmannsweiler: Schneider-Verlag Hohengehren.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Öhler, F. (Eds.). (2005). Circle time. Oldenburg: Geschäftsstelle des Diz. Retrieved from https://d-nb.info/976477262
    Open publication

Scientific lecture

  • Tigges, N. (2023). Overview of the Political Developments of School Social Work – Structures  in Germany .
    Open publication
  • Kastirke, N. (2012). Statistik der Schulsozialarbeit.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2011). Auf dem Weg zu einer inklusiven Schullandschaft.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2006). Studying in Germany.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2006). The Challenges of Diversity in the Classroom – A Three Year Action Research Project at the University of Oldenburg, Germany.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2006). „I don’t like to go to school” – says the teacher! Investigating the likeness of student and teacher behaviour surrounding school disaffection.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2006). Beraten lernen: Wege der Professionalisierung.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Reiss, K. (2006). Das deutsche Bildungswesen.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Reiss, K. (2006). Deutsche Jugendkulturen – Gender, Schönheit, Heterogenität.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2005). Schuldistanzierte Lehrkräfte - Ein vernachlässigter Bedingungsfaktor in der Absentismusforschung?
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2005). „Die neue Schuleingangsphase in NRW – Erste empirische Ergebnisse eines Schulbegleitprojektes aus sonderpädagogischer Perspektive“
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2004). Teams beraten Teams in sonderpädagogischen Handlungsfeldern.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2004). Modell einer Fortbildungsveranstaltung mit Eltern und Lehrkräften zum Thema Kooperation.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2004). Evaluation als Schulkultur.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2003). The Motivational Cycle.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2003). Workshop: Circle Time.
    Open publication
  • Kastirke, N., Spalding, B., & Renwick, F. (2002). Inklusion in England.
    Open publication
  • Kastirke, N., & Jennessen, S. (2002). Workshop: "Prävention von Disaffection und Beratung von Lehrkräften nach englischem Vorbild”
    Open publication
  • Kastirke, N., & Spalding, B. (2001). Resourced Base Schools in Liverpool.
    Open publication
  • Kastirke, N., Jennessen, S., & Spalding, B. (2001). Sonderpädagogischer Kongress: Workshop: Darstellung eines Trainings- und Entwicklungsprogramms für Grundschulen mit Sonderpädagogischen Fördereinheiten in Liverpool, UK.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2001). Auf dem Weg zur Inklusion in England.
    Open publication
  • Kastirke, N. (2001). Workshop: Learning Mentors – Ein Beispiel aus Liverpool.
    Open publication

Teaching

I teach the following topics in the Social Work study program

  • Basics of educational science
  • School social work
  • Inclusion and diversity

This site uses cookies to ensure the functionality of the website and to collect statistical data. You can object to the statistical collection via the data protection settings (opt-out).

Settings(Opens in a new tab)